על אודות מבני חינוך בריאים

שנת הלימודים בפתח, ורבות מדובר על כמות המורים ואיכותם בהקשר של הצלחת תלמידי ישראל. כמות התלמידים בכל כיתה, מערכי החינוך והכשרת המורים ודאי משפיעים על ציוני התלמידים, אך יתכן ששיפור בהישגים קשור לא פחות למבנה הפיזי של בתי הספר ומתקני החינוך שלנו.
למשל במחקרה של ליסה הסצ׳ונג מקבוצת הסצ׳ונג-מהונה, נבדקה ביסודיות השפעתו של האור הטבעי בכיתות וחללי לימוד. המחקר הראה באופן ברור כי תלמידים שהיו חשופים לאור טבעי הצליחו יותר במבחנים משווים (דומה למבחן מיצ״ב). בנוסף השפעת האור הטבעי התבטאה במצב רוח טוב יותר, ריכוז רב יותר, שינה טובה יותר ופחות נטיה לרגזנות ואלימות. 

מאפיין נוסף שנחקר רבות הוא נושא האקוסטיקה. תלמידים בכיתות רועשות מצליחים פחות במיומנויות מדויקות כמו מתמטיקה, פיזיקה וכימיה. לא רק רעש מבחוץ מפריע, אלא גם כיתות בהן ישנו הדהוד המקשה על ההבנה.

חללי לימוד טובים ובריאים מעודדים תנועה. תלמידים שנעים הרבה במהלך היום מראים יכולות טובות יותר בריכוז ופתרונות יצירתיים. בגילאים המוקדמים חיזוק חגורת הכתפיים חשובה ליכולת לשבת זמן ממושך ולעסוק בכתיבה או עבודת מחשב. 

חומרי גמר רבים במבנה מכילים חומרים מסוכנים הגורמים לעייפות, סחרחורות, בחילות וכאבי ראש. תלמידים החשופים שעות רבות לצבע חדש משיפוץ הקיץ האחרון, או למזגנים שלא דאגו לנקיונם מועדים לחלות או לסבול מאלרגיות. 

הקשר אל הטבע מעודד חשיבה יצירתית, עצמאות בפתרון בעיות, בטחון עצמי ומצב רוח חיובי. קשר כזה ניתן להשיג באמצעות חלונות אל נוף, קשר ישיר לעצים ולאדמה ברחבי המבנה. 

במבנה חינוך חשוב לעודד שתיית מים וצריכת תזונה בריאה. ברזיות ועמדות שתיה של מים מסוננים וצוננים ומכונות מזון עם ירקות וחטיפים בריאים מסייעים לכך, וניתן גם לעודד גידול ירקות מאכל בבית הספר על ידי תלמידים. 

חשוב להתייחס אל הנוחות התרמית, המתקבלת מתכנון סביבה בה הטמפרטורה והלחות אחידים, בערך 22 מעלות צלזיוס ו-55% לחות. ניתן לתכנן חללי לימוד כאלה באמצעות בידוד תרמי נכון למבנה, הצללות נכונות, סכימת זרימת אוויר ומאווררי תקרה איכותיים. 
נוחות תרמית מסייעת מאד לתלמידים לשהות בחללי הלימוד ולהשאר מרוכזים ועירניים. 

לבסוף אציין את הנושא הקהילתי, סביבת לימוד בריאה מחזקת את הקשרים החברתיים בין באי מרחב החינוך. קשרים מתוכננים ואקראיים, מצבי חברה שונים, מבטים ומפגשים מתוכננים בכדי להעצים את התלמידים ולאפשר להם מגוון חווויןת חיוביות. 

מאפיינים אלה ונוספים הופכים את סביבת הלימוד לבריאה, מעצימה ותומכת למידה. התלמיד מקבל במבנה כזה חוויה חיובית, תוך דגש על קהילה וחברה, עידוד חקר וסקרנות,  נוחות תרמית ואקוסטית, תנועה, תזונה וקשר אל הטבע. 

מבני חינוך בארץ ובעולם המציגים תפישות שכאלה מייצרות יחס של כבוד מהסגל, התלמידים והקהילה, ותורמות להישגים המדידים וכן לערכים.
תמונות באדיבות אדריכל איל יוסינגר

Related Articles

הכניסו פנימה את האור

עייפות, חוסר ריכוז ואפילו דיכאון יכולים להגרם משימוש שגוי באור טבעי. אדריכלים טובים מוטרדים מן האור, רגישים אליו ואף מתכננים באמצעותו חללים. הנה כמה תובנות…

Responses

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *